قوانین و مقررات
قوانین و مقررات فروشگاه اینترنتی آتوسکالا
فصل اول: تعاریف و کلیات
1. آتوسکالا یک فروشگاه اینترنتی ثبتشده با مجوز فعالیت میباشد که محصولات را طبق قانون تجارت الکترونیک به فروش میرساند.
2. ثبت سفارش بهمنزله پذیرش کامل قوانین و مقررات این وبسایت از سوی کاربر است.
3. کلیه خدمات، مشمول قوانین جمهوری اسلامی ایران، از جمله قانون تجارت الکترونیک، قانون حمایت از حقوق مصرفکننده و آییننامههای مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشد.
فصل دوم: کالاها
4. کلیه کالاهای عرضهشده فاقد گارانتی رسمی شرکت وارد کننده یا سازنده هستند، (مطابق ماده ۳۳ قانون تجارت الکترونیک)
5. رنگ کالاها ممکن است با تصویر دیجیتال(عکس های تبلیغاتی) متفاوت باشد و این مورد شامل تعهد بازگشت نمیباشد.
6. تست ظاهری: تمامی کالاها پیش از ارسال، صرفا از نظر سلامت ظاهری و کامل بودن اقلام همراه، توسط فروشگاه از بسته بندی کارخانه ای خارج و بررسی می شوند. این بررسی برای اطمینان از ارسال کالای سالم و بی نقص انجام میگیرد و به معنای استفاده شدگی نمیباشد.
7. تست عملکردی: با توجه به آکبند بودن کالاها و عدم وجود گارانتی، تست عملکردی(نظیر روشن کردن یا استفاده از کالا) پیش از ارسال انجام نمی شود. باز کردن بسته بندی جهت تست عملکردی، به منزله خروج کالا از حالت نو(آکبند) تلقی شده و میتواند موجب ایجاد اختلاف شود. همچنین بدلیل نبود گارانتی رسمی، مسئولیت عملکرد کالا بر عهده خریدار بوده و امکان بازگشت یا تست کالا پس از باز شدن پلمپ وجود ندارد.
* طبق تبصره ماده 37 قانون تجارت الکترونیکی، کالاهای بدون گارانتی، مشمول انصراف یا بازگشت نمیگردند.
8. محصولات با ذکر دقیق مشخصات در سایت درج میشوند و مسئولیت بررسی مشخصات بر عهده مشتری است.
9.هیچیک از کالاها دارای مهلت تست یا بازگشت نیستند مگر در (بند شماره 13 و 14)
10. برخی کالاها بدلیل تنوع دوشاخه و سه شاخه بودن، از نظر عملکرد فنی و کیفیت و ... تفاوتی ندارند. هر دو اصل هستند و تفاوت در بازار هدف و استاندارد کشور مربوطه(مثلا اروپا و امارات و انگلستان و ...) و نوع پریز برق است.
فصل سوم: ارسال و تحویل
11. ارسال تمامی کالاها از طریق تیپاکس انجام میشود مگر با هماهنگی قبلی فروشگاه به مشتری
12.سفارش ها طبق روال عادی و رایج از سوی فروشگاه در ظرف (1 تا 3 روز کاری)(شنبه تا چهارشنبه به جز ایام تعطیل رسمی)(بسته به نوع کالا و روز کاری) پردازش شده و برای ارسال، تحویل حمل و نقل (تیپاکس) میگردند.
13. در موارد خاص از جمله تامین کالا از انبار، شرایط ویژه (جشنواره ها و ایام نزدیک عید و ....) ممکن است تا 7 روز کاری افزایش یابد و در این موارد خاص، اطلاع رسانی از طریق تماس تلفنی یا پیام به مشتری انجام خواهد شد.
14. مسئولیت فروشگاه صرفا تا مرحله تحویل کالا به شرکت حمل و نقل (تیپاکس) میباشد. پس از آن، مسئولیت تاخیر یا اشکالات احتمالی در فرایند حمل، بر عهده شرکت حمل و نقل بوده و فروشگاه صرفا در نقش پیگیر مرسوله، پاسخگوی مشتری خواهد بود.
15. کلیه سفارش های فروشگاه آتوس کالا پس از آماده سازی، به طور مستقیم و رسمی توسط شرکت حمل و نقل تیپاکس بسته بندی و ارسال میگردند. بسته بندی نهایی، چسب زنی و نحوه بارچینی بر عهده تیپاکس میباشد.
16. از آنجا که فرایند بسته بندی در اختیار شرکت حمل و نقل است، فروشگاه هیچگونه دخل و تصرفی در نوع بسته بندی یا عملکرد نهایی آن ندارد.
بنابراین مسئولیت هرگونه آسیب فیزیکی، پارگی بسته، ضربه، یا خرابی ناشی از حمل و نقل، بر عهده تیپاکس خواهد بود.
17. به مشتریان محترم اکیدا توصیه میشود:
در زمان تحویل، مشتری موظف است بسته را دقیقاً در حضور نماینده تیپاکس باز کرده و بررسی نمیاد.
18. در صورت آسیبدیدگی ظاهری، تنها در همان لحظه و در حضور مأمور تیپاکس، مرجوعی پذیرفته میشود.
19. پس از ترک مأمور از محل تحویل، هیچگونه مسئولیتی بابت آسیبدیدگی پذیرفته نیست و فروشگاه هیچگونه مسئولیتی ندارد (مستند به ماده 3 آییننامه نحوه ارایه خدمات پستی، شامل شرکت های پستی و تیپاکس و کلیه شرکت های دارای مجوز رسمی)
20. هزینه ارسال بر عهده مشتری است و بر اساس تعرفه تیپاکس در محل مقصد تسویه می شود(پس کرایه).
محاسبه هزینه هزینه ارسال کالا در لینک زیر قابل بررسی است.
(لینک سایت تیپاکس (محاسبه هزینه ارسال و پست مرسوله
21. کد رهگیری: کلیه مرسولات فروشگاه آتوس کالا پس از آماده سازی، تحویل شرکت حمل و نقل تیپاکس میگردند. با این حال در برخی موارد، فرایند ثبت نهایی مرسوله در سامانه تیپاکس و صدور کد رهگیری(بارکد مرسوله) ممکن است با چند ساعت تا حداکثر 24 ساعت تاخیر مواجه شود، در این خصوص جای نگرانی نیست.
22. این تاخیر ناشی از فرآیند داخلی ثبت مرسوله در دفتر مبدا یا مرکز پخش تیپاکس بوده و خارج از کنترل فروشگاه است.
23. در صورت مرجوعشدن کالا به دلیل عدم حضور مشتری، هزینه رفت و برگشت بهعهده مشتری خواهد بود.
24. در صورت انصراف مشتری پس از پرداخت( پیش از ارسال یا پس از ارسال) کالا شامل کسورات قانونی زیر میباشد:
الف-کارمزد پرداخت اینترنتی(غیر قابل استرداد)
ب-هزینه ارسال(در صورت ارسال کالا)
ج-در صورت واریز وجه به حساب تجاری یا رسمی فروشگاه، مبلغی تا سقف 3 درصد از بهای کالا بابت هزینه های مالیاتی، حسابداری و عملیات بانکی و اداری از مبلغ قابل عودت کسر خواهد شد(در صورت بدون مدارک رسمی)
د. مبلغ واریزی بابت ثبت سفارش، مشمول قوانین مالیاتی است و برگشت وجه، تنها پس از ارائه اطلاعات هویتی خریدار ممکن است. (مطابق ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم)
25- در صورت مشاهده هرگونه آسیب ظاهری بسته بندی(نظیر پارگی، تو رفتگی، رطوبت، بازشدگی یا ضربه دیدگی) در هنگام تحویل کالا، مشتری موظف است تنها در حضور مامور تحویل دهنده(نظیر نماینده شرکت پستی یا تیپاکس) بسته را باز کرده و مورد بررسی قرار دهد.
26- در صورت تایید آسیب، مشتری باید از تحویل گرفتن کالا خودداری کرده و همراه با مامور، صورتجلسه ای رسمی مبنی بر وجود آسیب تنظیم نماید. تنها در این صورت، فروشگاه مسئولیت بررسی و پیگیری خسارت را بر عهده خواهد گرفت. در غیر این صورت تحویل گرفتن بسته به منزله تایید سلامت ظاهری آن تلقی شده و فروشگاه در قبال آسیب های بعدی هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت. (مستند به ماده 3 آییننامه نحوه ارایه خدمات پستی، شامل شرکت های پستی و تیپاکس و کلیه شرکت های دارای مجوز رسمی)
فصل چهارم: سفارش و پرداخت
27. ثبت سفارش تنها از طریق سایت و پرداخت کامل انجام میشود.
28. در صورت پرداخت وجه و انصراف قبل از ارسال، کل مبلغ با کسر کارمزد بانکی و مالیاتی و هزینه ارسال، عودت داده میشود.(توضیح بیشتر- بند 17)
29. در صورت انتخاب اشتباه کالا توسط مشتری(مدل اشتباه،رنگ اشتباه و یا عدم نیاز پس از خرید و ...) و به ویژه برای کالاهای بدون گارانتی و فاقد امکان تست، فروشگاه تعهدی به امکان تعویض یا مرجوع وجود ندارد.
فصل پنجم: خدمات پس از فروش و مسئولیتها
30. کالاها فاقد گارانتی بوده و پس از تحویل هیچگونه خدمات پس از فروشی ندارند. طبق تبصره ماده 37 و 38 قانون تجارت الکترونیکی، کالاهای بدون گارانتی، مشمول انصراف یا بازگشت نمیگردند.
*با ثبت سفارش، خریدار موافقت خود را با این شرایط اعلام نموده و مسئولیت هرگونه استفاده، نصب یا تست بعد از تحویل بر عهده خریدار خواهد بود.
31. فروشگاه فقط نسبت به تست اولیه(تست ظاهری کالا) پیش از ارسال مسئول است.
32. خریدار موظف است کالا را در حضور مامور پست یا تیپاکس بررسی نماید. هرگونه آسیب فیزیکی باید در لحظه تحویل و با تهیه صورتجلسه رسمی اعلام شود. پس از تحویل و خروج از مامور، هیچگونه ادعایی در مورد شکستگی یا ایراد فیزیکی قابل بررسی نیست.
33. کالاهایی که به صورت سالم تحویل مشتری شدهاند، دیگر قابلیت بازگشت ندارند.
34. فروشگاه مسئول نصب یا راهاندازی محصولات نیست.
35-درصورت خرابی فنی یا عدم عملکرد صحیح، مسئولیت پیگیری و تعمیر با خریدار خواهد بود
36. فروشگاه هیچگونه مسئولیتی در قبال خسارات ناشی از نصب ناصحیح یا استفاده ناصحیح ندارد.
فصل هفتم: موارد خاص
37. در صورت حوادث غیرمترقبه (قطع اینترنت، بلایای طبیعی، ...) فروشگاه متعهد به تحویل در اولین زمان ممکن خواهد بود. 38. سفارش ها طبق روال عادی از سوی فروشگاه در کوتاه ترین زمان ممکن تأخیر در ارسال به دلایل حملونقلی قابل پیشبینی نیست و فروشگاه تعهد زمانی قطعی ندارد.
39. فروشگاه آتوس کالا تمام تلاش خود را برای بروز رسانی موجودی و ارائه صحیح اطلاعات از وضعیت کالاها انجام می دهد. با این حالا، در موارد نادر ممکن است پس از ثبت سفارش، به دلایلی از جمله:
الف) اتمام موجودی ناگهانی
ب) مغایرت در کالای موجود
ج) اشکال در فرایند تامین از انبار یا تامین کننده، امکان تامین کالا میسر نباشد.
د)تک بودن کالا و تست ظاهری قبل ارسال که دچار ظاهری مشکل شده باشد.
39-تبصره 1) در این صورت فروشگاه موظف است، در کوتاه ترین زمان ممکن(حداکثر تا 48 ساعت کاری) موضوع را به مشتری اطلاع داده و مبلغ پرداختی را به صورت کامل و بدون کسر هزینه به همان روش پرداخت، یا طبق توافق، بازپرداخت نماید.
39-تبصره 2) در صورت رضایت مشتری، امکان جایگزینی کالا، یا ارسال در بازه زمانی دیرتر نیز وجود دارد.
40. در خصوص نوسان قیمت:
با توجه به نوسانات لحظه ای بازار و تغییرات نرخ تامین کالا( به ویژه در کالاهای وارداتی یا دارای قیمت وابسته به ارز) ، ممکن است قیمت نمایش داده شده در سایت با پلتفرم ترب به طور موقت بروز نباشد. در صورت ثبت سفارش با قیمت اشتباه(سهوی یا سیستمی) فروشگاه این حق را برای خود محفوظ میدارد که سفارش را لغو نموده و مبلغ پرداختی را به صورت کامل و بدون کسر هزینه، ظرف 24 ساعت کاری به مشتری بازگرداند.
ما تمام تلاش خود را برای دقت در قیمت گذاری و به روز رسانی مداوم انجام میدهیم. اما تایید نهایی قیمت، پس از بررسی کارشناسی و قبل از ارسال کالا صورت میگیرد.
فصل هشتم: قوانین فروشگاههای همکار (مثل ترب)
41. فروش از طریق سایت ترب، مشمول همین قوانین بوده و خرید از ترب نیز به معنای پذیرش این مقررات است.
42. در صورت تخطی مشتری از شرایط ذکرشده، فروشگاه حق تعلیق خدمات به مشتری را دارد.
فصل نهم: تایید قوانین و مستندات
43. در هنگام ثبت سفارش، مشتری موظف به تیک تأیید قوانین میباشد.
فصل دهم: موارد پایانی
44. هرگونه اصلاح در قوانین سایت، با تاریخ اجرا مشخص و در صفحه مربوطه اعلام میشود.
45. استفاده از خدمات سایت، به منزله پذیرش قوانین بهروز شده خواهد بود.
46.مشتری با ثبت هر سفارش، قوانین و شرایط فروشگاه را پذیرفته و حق هرگونه اعتراض بعدی بابت شرایط فروش، مرجوعی یا گارانتی را از خود سلب می نماید.